Prometheus od R.Scotta - O čom to vlastne bolo?

Autor: Martin Hayek | 12.6.2012 o 13:53 | (upravené 12.6.2012 o 14:29) Karma článku: 9,99 | Prečítané:  4252x

7 júna zakotvil v našich kinách dlho a s veľký napätím očakávaný prequel k Votrelcovi (Alien) od môjho obľúbenca Ridleyho Scotta. Film sa mi veľmi páčil, nakoľko som od detstva veľkým fanúšikom celého Alien univerza. Cieľom tohto článku teda nebude žiadna moja kritika tohto diela, to prenechám iným. Ja sa budem snažiť vniesť troška svetla na pár otázok, ktoré v hlave po skončení filmu určite vyvstanú. To samozrejme neznamená, že mám pravdu. Možno naozaj vo filme len hľadám niečo, čo tam ani naozaj nieje. Avšak...no tak, robil to predsa Ridley Scott, ktorý sa v takejto symbolike jednoznačne vyžíva (jednorožec v Blade Runnerovi...).

Článok obsahuje tonu spoilerov, takže ak ste film zatiaľ nevideli .... ruky (resp.oči) preč.

Prométheus obsahuje také obrovské množstvo silne mytologických prvkov, že s prehľadom prekryjú "hlavnú" dejovú líniu. Miesta, ktoré nedávali tak úplný zmysel ho zrazu dávať začnú. Začnime s príbehom samotného titána Prométhea. Išlo o dobrotivú a múdru entitu, ktorá vytvorila prvých ľudí z hliny. Bohom to začalo vadiť až v tom momente, keď im dal oheň. Vtedy sa riadne naštvali, keďže oheň bolo niečo čo patrilo výhradne bohom. Za trest bol Prométheus pripútaný ku kameňu. Sústavne naňho útočil orol, ktorého pokrmom bola Prométheova pečeň. Tá mu vždy magicky dorástla...No, nie moc pozitívne vyhliadky pre samotného Prométhea. Treba si však zapamätať jedno. Pretože tento obraz sa bude vo filme niekoľko krát opakovať. Tvorca života s ranou (dierou) na bruchu.

Teraz sa pozrime na otváraciu scénu samotného Prométhea. Sledujeme monumentálne zábery prírody nejakej planéty, podľa mňa pravdepodobne nejakej veľmi prastarej varianty Zeme (podľa R.Scotta nezáleží však konkrétne na tom, či ide o Zem alebo nejakú inú planétu) . Uprostred toho všetkého je postava jedného zo Stvoriteľov (Engineers). Rituálne vypije čiernu tekutinu (k nej sa budeme tiež vracať), ktorá začne rozkladať jeho telo do základných stavebných "blokov života". Sledujeme ako jeho telo padá dolu do vodopádov a mení sa do podoby DNA špirál. Ridley Scott sa na margo tejto scény vyjadril takto,"Tá planéta môže ležať hocikde vo vesmíre. Stvoriteľ sa správa ako vesmírny záhradník. Rastlinný život vzniká jeho rozložením. Môžme nájsť k tomu viacero paralel v našej histórií - napríklad u Inkov alebo Májov - u nich žil princ rok normálnym životom len preto, aby bol v konečnom dôsledku obetovaný ako záruka dobrej úrody, počasia atď.." Existuje nejaký boh v ľudskej histórii, ktorý vytvára rastlinný život jeho vlastnou smrťou, a ktorý je v silnom spojení s riekou? Je ich niekoľko, ale ako najočividnejší kandidát nám vystáva Osiris.

Tuná vidíme aj prvú kresťanskú alegóriu. Stvoriteľ (Engineer) si vyzlečie plášť a na pár chvíľ zaváha, skôr ako vypije pohár s tekutinou. Kľudne si mohol myslieť niečo v štýle,"Otče môj, ak je možné, nech ma minie tento kalich. Avšak nie ako ja chcem, ale ako Ty." Matúš 26:39 Takže sa dozvedáme niečo o samotných Stvoriteľoch (Engineers). Ich základný princíp je položený hneď v prvej scéne. Dobrovoľné prijatie smrti, resp. vlastné obetovanie, je základom tvorby nového života. Prométheus, Osiris a samozrejme Ježiš Kristus. Všetci zosobňujú tento istý morálny základ, ktorý sa stal jedným z pilierov toho, čo považujeme ako vzor "dobrého" správania. Začínajú sa nám teda jasne črtať hlavné témy filmu - obetovanie, stvorenie a zachovanie života. Aký bol však hlavný konflikt medzi Stvoriteľmi (Engineers) a ľudstvom? Prečo sa ho rozhodli zničiť, ak ho stvorili?

Posádka Prométhea objaví vo filme komoru s mozaikami, veľkou zachmúrenou hlavou a s nádobami, ktoré skladujú pravé onú čiernu tekutinu. Jedna mozaika, reprezentuje Stvoriteľa s ranou na bruchu. Pozrite sa sem, ak si potrebujete osviežiť pamäť. Všimnite si pokoj na jeho tvári.

Protipól tvorí druhá mozaika, na ktorej môžeme vidieť starého známeho Xenomorpha ("Votrelca"), ktorý symbolizuje Ničiteľa. Protipól k Stvoriteľovi na prvej mozaike. Ako povedal Ash (android z prvého Votrelca) - "a survivor, unclouded by conscience, remorse or delusions of morality." ("Večne prežívajúc, nezaťažený svedomím, ľútosťou a sebaklamom morálky.")

Pomocou výskumu dvojice protagonistov Shaw a Hollowaya, sa dozvedáme, že Stvoritelia nielenže stoja za zrodom ľudstva, ale tiež aj dozerali na nás vývoj. Ako inak sa dajú vysvetliť rozličné druhy kresieb, ktoré znázorňujú diagram, pomocou ktorého sa ich ľudom podarilo neskôr nájsť? Predpokladajme teda, že pár storočí boli s nami spokojní. Mohli nás kedykoľvek zničiť ale neurobili to. Namiesto toho, nás pozvali na návštevu. Až dokedy sa niečo nestalo. Niečo, čo nielenže spôsobilo to, že nás chceli zahubiť, ale tiež spôsobilo zánik ich základne na LV-223. Niečo, čo sa stalo pred cca. 2000 rokmi. Ľudstvo spáchalo niečo veľmi zlé a dôsledky tohto činu, si našli evidentne cestu späť aj k stvoriteľom na LV-223. Áno, akokoľvek pritiahnuté za vlasy vám to môže pripadať, je to tak. Prikladám výňatok z interview medzi R.Scottom a portálom movies.com.

Movies.com: Počuli sme, že podľa samotného scenáru sa Stvoritelia rozhodli, že zničia Zem pretože sme ukrižovali jedného z ich predstaviteľov a tým pádom Ježiš Kristus bol jedným z rasy stvoriteľov, čo je na tom pravdy?

R.Scott: Presne tak to bolo a potom sme si uvedomili, že to je príliš do očí bijúce. Ale keď sa na to pozriete z pohľadu "naše deti neposlúchajú"; tak je tu pár takých momentov. Ľudia pobehujúci v sukniach a ťažkej zbroji (Rímske Impérium). Samotný náš rozklad, nastal už takmer tisíc rokov predtým, vtedy si však Stvoritelia povedali ,"Pošlime tam jedného z našich veľvyslancov a uvidíme, či bude schopný s tým niečo spraviť." No a hádajte čo? Ukrižovali ho.

Áno, dôvod prečo nás Stvoritelia prestali mať radi je ten, že k nám poslali Vesmírneho Ježiša a my sme ho zabili. Nie, toto niesu moje fantazmagórie. Dámy a páni, to je Ridley Scott. Takže si predstavme Ježiša krvácajúceho na kríži s ranou na boku - na bruchu! Že by sme to už niekde videli? Prometheus, Osiris, mozaika, Ježiš. Obetovanie v mene všeobecného dobra snáď ani spomínať už nemusím.

Vystáva teda otázka, akým spôsobom tento akt zabil Stvoriteľov na LV-223. Pravdepodobne pomocou čiernej tekutiny. Tá evidentne mení účel, podľa mentálneho stavu jedinca, na ktorého sa naviaže. Stvorenie bez sebeckosti a dobrovoľná obeta a čierna tekutina vytvorí život. Avšak, vystavme ju myšlienkam a emóciám defektných ľudí a nastane opačný efekt. Nikdy v celom filme nevidíme pred čím to vlastne Stvoritelia utekajú. Nikdy nevidíme ako niektorí z nich zahynie, inak, ako pomocou nehody (dvere) a nikde nieje ani len stopy po tom, čo ich malo zabiť. Takže sú dve možnosti. Buď to ušlo už dávno, alebo to na seba prevzalo len jej pôvodnú podobu (čierna tekutina, sliz) a čaká na ľudskú myseľ, ktorá ju znova reaktivuje. Tekutina sa teda mení podľa toho, ako je na tom emočne daný jedinec, resp. aká je jeho povaha, čo má za lubom. Napríklad aj preto, nemal naň žiaden efekt David - pretože je android.

Pozrime sa teraz na to, prečo zobrala na seba podobu hada. Čierna tekutina sa začne meniť vtedy, keď posádka Prométhea prvý krát vstúpi do samotnej haly s hlavou. Sliz má konečne odkiaľ čerpať emócie. Ľudský hlad po vedomostiach, živote, odpovediach a v podstate po všetkom. Netreba sa teda čudovať, že zobral na seba podobu hada. Biblická symbolika hada, ktorý poškvrní ľudí a mení ich v niečo nečisté (dedičný hriech), je až do očí bijúca.

Pripomeňme si tiež názov planéty. LV-223. Levitikus 2:23 neexistuje, LV 22:3 však je. "Povedz im: Ak sa v budúcich pokoleniach niekto z vášho potomstva v stave nečistoty priblíži k posvätným darom, ktoré Pánovi zasvätia Izraeliti, ten človek musí byť vyhubený spred mojej tváre. Ja som Pán! " Levitikus 22:3 Znie to povedome? Hala plná vajec s čiernym životodárnym slizom, ktorý sa v kontakte s ľudmi mení v ich záhubu.

Holloway oplodní Shaw, ktorá je pred tým preukázateľne neplodná za pomoci černotou infikovaného semena (v momente keď majú sex, tak je už infikovaný Davidom). Holloway je samozrejme nakazený, avšak narozdiel od geológa a botanika, ktorým ide len o ich záchranu, Holloway sa oddá smrti a to, že skončí v ohni - ohni, ktorý daroval ľudom Prométheus (zbaví sa ho Meredith Vickers pomocou plameňometu) len ďalej poukazuje na to, že medzi ľudmi sú stále záblesky toho, prečo ich Stvoritelia stvorili.

Ďalšia scéna, ktorú mi nedá nespomenúť je pôrod proto-face huggera (inými slovami tej chobotnice). Je treba si uvedomiť, že Shaw nežiada potrat, ale cisársky rez.(celkom významný pro-life aspekt, do ktorého sa ale nejdem radšej ani púšťať... Neodpustím si však povedať to, že jej nechcené "dieťa" ju v konečnom dôsledku zachráni. Keď zabije posledného Stvoriteľa.) Zase raz sme naspäť pri tvorcovi života s ranou na bruchu. (Koľko krát sme to tu zatiaľ mali? A stále nie sme na konci.) Kresťanské alegórie sú opäť všade. Nielenže sú práve Vianoce. Ale pôrod Shaw je do istej miery panenským pôrodom. Shaw je tiež jediným členom posádky, ktorý nosí na krku kríž. Predstavme si scénu kde David oznamuje Shaw, že je tehotná. Pokojný, takmer až anjelský android oznamuje silne veriacej matke, ktorá predsa nemôže byť tehotná - to, že jej dieťa nieje len obyčajným dieťaťom.

"Anjel jej odpovedal: "Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni. A preto aj dieťa bude sa volať svätým, bude to Boží Syn. Aj Alžbeta, tvoja príbuzná, počala syna v starobe. Už je v šiestom mesiaci. A hovorili o nej, že je neplodná! " Lukáš 1:35,36

Neplodná žena, ktorá sa volá Elisabeth (Alžbeta), oplodnená "Bohom"? Nenápadné Ridley;)

Celý film končí finále, v ktorom Weyland, ktorý sa zubami nechtami drží života, konfrontuje posledného Stvoriteľa. Pozrime sa na celú situáciu jeho očami. Pred 2000 rokmi, ľudia nielenže zabili veľvyslanca stvoriteľov, ale zároveň infikovali ich životodárnu tekutinu stvorenia, čím vytvorili monštrá. A teraz, po veľmi dlhej dobe. Si sem suverénne nakráčajú, oháňajúc sa pozvaním, ktoré už veľmi dávno vypršalo a znovu nakazia čiernu tekutinu. A koho si vybrali ako ich veľvyslanca? Sebeckú a arogantnú ľudskú schránku, ktorá je udržiavaná na žive umelo, a ktorá naň prehovára cez jeho mechanického služobníka (android). Ľudstvo si nemohlo vybrať horšieho predstaviteľa. To, že Weylanda zabije pomocou Davida už je len symbolickou bodkou. "Vy ste ma zabili pomocou nášho výtvoru, ja vás zabijem pomocou vášho."

Jedinou možnosťou záchrany, je zase len seba-obetovanie. Posádka Prométhea vs. odlietajúca loď. No a na záver tu máme ďalší pôrod. Proto-alien, ktorý vylezie z brucha posledného Stvoriteľa. A ktorý sa stane zosobnením ľudskej sebeckosti a ochoty obetovať druhé životy za seba samého.

No čo? Že je to pritiahnuté za vlasy? Troška hej - avšak film razom nadobúda úplne iný rozmer. Zrazu je očividné, prečo Scott nechcel prirovnávať Prométhea k Alienovi. Na záver len chcem podotknúť, že väčšina myšlienok nieje moja. Silne som sa inšpiroval hlavne týmto blogom http://cavalorn.livejournal.com/584135.html, ktorý som doplnil o nejaké svoje špekulácie.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?